Het Verhaal van de Digitalisering van de administratie van de Supportersfederatie.
In de beginjaren van de supportersfederatie verliep alles handmatig. Anno 2000, waren Pit en Ludo de drijvende krachten achter de ledenadministratie van de supportersfederatie. Letterlijk elk lid werd persoonlijk en met de hand verwerkt. Lidmaatschapsformulieren werden met pen en papier geregistreerd. In de groeiende organisatie begon dit steeds meer tijd in beslag te nemen. Toen in de jaren 90 een jongere generatie binnen de federatie actief werd er al snel besloten dat het tijd was voor een meer moderne en hedendaagse aanpak.
De eerste stap was een computergestuurde database, maar het verwerken van 3500 leden bleef nog steeds een flinke opgave. Schrijven werd dan wel vervangen door typwerk, maar dit proces vereiste nog steeds veel handmatig werk. Om de administratieve last verder te verlichten, besloot de federatie om over te schakelen op een online administratiesysteem op het internet. Daarmee werd de verantwoordelijkheid voor het ledenbeheer verdeeld over de 36 supportersclubs, en kwam er meer tijd vrij voor echt secretariaatswerk.
Hoewel de overstap aanvankelijk aarzelend werd ontvangen, werd deze verandering al snel geaccepteerd en geadopteerd door de clubs. En zo verliep het ledenbeheer vlotter dan ooit tevoren. Het systeem bood de clubs meer autonomie en verminderde de werkdruk op centraal niveau aanzienlijk.
Amper één jaar later, in 2012 volgde de volgende grote innovatie: busclubs kregen de mogelijkheid om hun ticketreservaties via het online administratiesysteem te beheren. Via een reservatielijst en wachtlijst konden de busclubs overzicht houden over wie een ticket had aangevraagd. Daarnaast zorgde een quota-berekening ervoor dat de verdeling van tickets eerlijk verliep tussen de verschillende clubs. Belangrijk hierbij was dat de clubs zelf volledige controle behielden over de beslissing wie er een plekje op de bus kreeg; het systeem faciliteerde slechts de technische kant.
Nu, jaren later, zetten we de volgende stap in de evolutie van het supportersorgaan. Na de succesvolle invoering van het “federatie”portaal en het “Supportersclub”portaal, introduceren we nu het “supporters”portaal. Dit portaal geeft supporters zélf de mogelijkheid om:
- Hun persoonlijke gegevens te beheren en verbeteren,
- Hun lidmaatschap op te volgen
- Tickets aan te vragen bij diverse busclubs.
Maar het verhaal eindigt hier niet. In de toekomst zullen we zeker nog nieuwe functionaliteiten toevoegen aan het supportersportaal. Denk aan verdere uitbreidingen zoals, exclusieve content voor leden. De mogelijkheden zijn eindeloos, en we blijven werken aan verbeteringen om de digitale ervaring voor onze supporters verder te verrijken. Benieuwd naar het nieuwe supportersportaal? Klik snel op deze link en ontdek het zelf. Vergeet echter niet eerst een kijkje te nemen in onze FAQ, die je kan vinden via deze link. Hier vind je alle antwoorden op veelgestelde vragen, zodat je probleemloos aan de slag kunt!