Vzw Malinwa zet zich in voor àlle Malinwa-supporters. Als Federatie waken we erover dat iedereen een gelijkwaardige voetbalervaring beleeft. Daarom hebben we sinds kort ook een Disability Access Officer (DAO): Bart Dumon. Deze UEFA-functie, ondersteund door de Pro League en KBVB, heeft als doel de toegankelijkheid in en rond het stadion voortdurend te verbeteren.
Net als onze Supporter Liaison Officer (SLO) Hans, neemt Bart deze rol vrijwillig op voor de club – voor supporters, door supporters. Precies zoals het ons inziens hoort, al is dat in België niet altijd vanzelfsprekend.
Vorige week vond een nationale DAO-meeting plaats met alle DAO’s van de Belgische profclubs, de Pro League en agentschap Inter. We geven graag een overzicht van de belangrijkste besproken punten en hoe Bart hierbij betrokken is.
Infosheets & actieplannen
Op dit moment hebben bijna alle profclubs een infosheet ingevuld met betrekking tot de toegankelijkheid in diens stadion. Dit moet in kaart brengen hoe goed de Belgische voetbalstadions zijn aangepast aan supporters met een beperking. Ongeveer de helft van de clubs, gaat ondertussen reeds een stap verder en beschikt over een concreet actieplan. Bij KV Mechelen zijn beide documenten in orde en is de uitvoering lopende. Er zijn achter de schermen al heel wat plannen en projecten sinds de komst van Bart als DAO om Achter De Kazerne toegankelijker te maken voor iedereen (bijv.: volledige wedstrijdcommentaar voor blinden en slechtzienden, prikelarme ruimte voor hoogsenstitieve mensen of mensen met autisme, etc.).
De Pro League en Inter moedigen uiteraard de overige clubs aan dit in orde te brengen en vragen de clubs hun infosheets regelmatig te actualiseren en te zien als een levend document.
Rol & werking van de DAO’s
Elke Belgische profclub heeft inmiddels een DAO, vaak gecombineerd met andere functies binnen de club. Een volledig vrijwillige, mindervalide supporter die ook bestuurder is bij de supportersfederatie, is enkel bij ons het geval. Zo zijn we ook hier weer een unieke club.
Door zijn eigen beperking weet Bart precies welke obstakels mindervalide supporters ervaren, zowel in ons stadion als op verplaatsing. Dankzij zijn persoonlijke ervaring én zijn rol als bestuurder van vzw Malinwa is Bart volgens ons de perfecte persoon voor deze functie.
Tijdens deze vergadering kwamen de volgende uitdagingen naar voren: beperkte tijd, ruimte en mandaat; te weinig structureel overleg tussen DAO’s; en onvoldoende contact met supporters met een beperking. Inter adviseert daarom regelmatige uitwisseling en overlegmomenten tussen DAO’s, zodat de functie niet louter een formaliteit is.
Communicatie & ticketing
Momenteel beschikken slechts 11 clubs over een rechtsreeks communicatiekanaal voor toegankelijkheidsinformatie. Er is duidelijk nood aan duidelijke en transparante communicatie over wat wel en niet toegankelijk is, alsook praktische tips (bijv.: “geen overkapping => jas meenemen”). Toegankelijkheidsinformatie van de stadions moet zichtbaar, actueel en eerlijk zijn.
De ticketprijzen voor supporters met een beperking variëren sterk per club. De UEFA adviseert een korting voor de mindervalide supporter en een gratis ticket of abonnement voor de begeleider. Bij KV Mechelen kan een mindervalide supporter samen met een begeleider aan voordeeltarief een wedstrijd volgen, op voorwaarde dat je lid bent van de supportersclub Yellow Red Army On Wheels. Lidmaatschap vereist bewijs van invaliditeit via de EDC-kaart. Meer informatie: https://kvmechelen.be/club/stadion/mindervaliden/.
Rolstoelplaatsen
Ook het aantal rolstoelplaatsen varieert sterk in het Belgisch voetbal, van 4 tot 104 per stadion. Bij KV Mechelen hebben rolstoelgebruikers standaard de volledige zijlijn aan de hoofdtribune, naast onze spelersbank, tot hun beschikking. Indien nodig kan dit zelfs uitgebreid worden naar de andere zijde. Veel andere stadions hebben zulke plaatsen niet duidelijk afgebakend, vaak geen aparte plek voor begeleiders, soms beperkt zicht of moeilijke bereikbaarheid, een gebrek aan easy access zones, geen aangepast sanitair, of onvoldoende info over tijdelijke beperkingen (bijv. “gebroken been – welke opties?”).
Voor uitfans is het aanbod over het algemeen zeer beperkt. De weinige bezoekende rolstoelplaatsen zijn vaak moeilijk bereikbaar en missen aangepast sanitair en catering. Bij minstens vier clubs moeten rolstoelgebruikers zelfs bij de thuisaanhang zitten, wat de beleving negatief beïnvloedt. Wij hebben nu een plateau met plaats voor 10 rolstoelen voorzien voor de bezoekende supporters, elk met een begeleider, en er komt daar binnenkort ook een beschutting. Bij felle regen kunnen zij voorlopig in de dugouts naast de bezoekende ploeg plaatsnemen.
Wetgeving en normen
Wettelijk moeten minstens 2% van de zitplaatsen rolstoeltoegankelijk zijn. Volgens het Koninklijk Besluit inzake voetbalinfrastructuur moet elke club zorgen voor toegankelijke plaatsen, zowel voor thuis- als uitsupporters, en bereikbaarheid vanaf de parking. Dat laatste blijft helaas op dit moment nog een uitdaging bij ons.
Actiepunten
- Actualiseren van infosheets: elke club updatet dit document minstens jaarlijks.
- Uitwisseling DAO’s: Inter en Pro League organiseren een structureel overlegmoment.
- Duidelijke communicatie op websites en bij ticketverkoop over toegankelijkheid.
- Inventarisatie rolstoelplaatsen: evaluatie van aantal, bereikbaarheid en zichtlijnen.
- Herzien van prijsbeleid conform UEFA-richtlijnen.
Laat van je horen
De vzw Malinwa is volop bezig met een heroriëntering om de stem van de supporter sterker te laten klinken. Eén van onze prioriteiten is daarbij vaker en transparanter communiceren. Lees hier meer over deze nieuwe start. Naast inspraak, beleving en participatie waarop we stevig willen inzetten, proberen we de DAO- en SLO-werking uit te bouwen en te professionaliseren. De rol van Bart als DAO toont dat we echt álle supporters willen vertegenwoordigen. Het delen van bovenstaand verslag past dan weer in onze ambitie om opener en regelmatiger te communiceren.
Heb jij vragen of suggesties rond de DAO-werking of toegankelijkheid in het stadion? Dan kan je die altijd rechtstreeks naar Bart sturen via bart.dumon@kvmechelen.be.
Heb je andere ideeën in verband met wat jij als supporter verwacht van ons als Federatie? Wil je meedenken over hoe we de band tussen club en supporters kunnen versterken of onze werking verbeteren? Laat het ons weten via het ideeënformulier in de rechterbovenhoek van onze website.